Webhotellin valinta yritykselle

Mikä on webhotelli?


Lyhyesti webhotellin voi kuvata muutamalla sanalla. Se sisältää palvelintilaa kotisivuja varten, sähköpostilaatikoita sekä tietokantoja.

Webhotelli voi sisältää paljon myös monia muita ominaisuuksia.
• Statistiikat/kävijäseurannat, kuten Webalizer, Awstats
• Tietokantojen hallinnointityökalun, yleensä phpMyAdmin
• mahdollisuuden DNS-tietojen (nimipalveluiden) hallintaan ja muokkaukseen
• logien seurantamahdollisuuden, virhelogit, kävijälogit
• levytilan käytön seurannan
• FTP-tilien luomismahdollisuuden (FTP/SFTP ovat tiedostonsiirtoprokollia)
• aliosoitteet, subdomainosoitteet
• edelleenohjauksien luontitoiminto
• varmuuskopiointityökaluja
• esiasennettuja julkaisujärjestelmiä ja muita ohjelmistoja, kuten WordPress, Joomla, Drupal, phpBB, ImageGallery, Magento, OpenCart yms.
• ajastetut tehtävät (Cron jobs)

 

Webhotellien hallintapaneelit


Cpanel vai Plesk?

Markkinoilla on kymmenkunta jokseenkin varteenotettavaa vaihtoehtoa hallintapaneeliksi. Käytännössä valinta kannattaa kuitenkin tehdä joko Cpanelin ja Pleskin välillä. Näillä kahdella on varmastikin yhteensä jopa noin 90 prosentin markkinaosuus. Se millä tavalla markkina jakautuu näiden kahden kesken, riippuu vastaajasta. Aika lailla jako on 50/50.

Usein palveluntarjoaja nojaa vahvasti vain toiseen näistä paneeleista. Se johtuu pitkälti mm. siitä että webhotelleja on täten helppo siirtää palvelimelta toiselle kuormituksen tasaamiseksi. Eikä henkilökuntaa tarvitse perehdyttää molempiin järjestelmiin.

Mitään isoja eroja näiden hallintapaneelien välillä ei ole. Cpanelia sanotaan hieman käyttäjäystävällisemmäksi ja se onkin toiminnoiltaan helpompi käyttää. Plesk on hieman monipuolisempi ainakin laajennusten puolesta ja se sopiikin ehkä paremmin kokeneelle webmasterille. Molemmista löytyvät kyllä kaikki perus- ja aktiivikäyttäjän toiminnot eikä tietoturva- tai muissa seikoissa ole tänä päivänä enää juuri eroja.

 

Liikennöintimäärä


Webhotelleihin sisältyy kuukausittainen määrä liikennöintiä. Laadukkailla palveluntarjoajilla hetkellistä kuormaa ei ole erityisemmin rajoitettu, joten palvelu pelaa hyvin ruuhkahuippunakin, esim. mainoskampanjan ajan. Kuukausittainen liikennöintiraja tulee aika harvassa tapauksessa vastaan ja käytännössä tälläisiä tilanteita ovat esim.
• Hyvin suuri vierailijoiden määrä
• Iso raskaan sisällön määrä, mm. videot

Myös liikennöintimäärän suhteen kannattaa lähteä liikkelle pienemmällä paketilla. Yleensä pienikin määrä riittää varsin pitkälle normaalikäytössä.

 

Palvelintila


SSD sen olla pitää

Yritystason laadukkaan webhotellin perusedellytyksenä on nopeampi SSD-kiintolevytila. Valitettavasti moni palveluntarjoaja haluaa edelleen säästää tästä ominaisuudesta. SSD-levyt ovat ylivertaisia perinteisiin kiintolevyihin verrattuna, valitse siis sellainen webhotelli, joka perustuu tähän tekniikkaan.

Levytilan määrän ei välttämättä tarvitse olla kovinkaan korkea. Tyypillinen PK-yrityksen nettisivusto vaatii korkeintaan joitakin satoja megatavuja tilaa. Monesti puhutaan ihan kymmenistä megatavuista. Suurempi tarve yrityspuolella onkin yleensä sähköposteille. Jos yrityksessä on vaikkapa 10 työntekijää ja heille kaikille halutaan 250 Mt kokoinen laatikko niin tällöin tarvitaan jo 1-2 Gt kokoinen webhotelli. Huomioitavaa toki on että kaikilla laatikot eivät tietenkään ole aina täynnä, joten sen mukaan webhotellia ei tarvitse mitoittaa. Joillakin palveluntarjoajilla tilaus on helppo päivittää suurempaan ja yleensä laskutetaan vain tilausten välinen hintaerotus, joten valitse alkuun mieluummin hieman pienempi paketti.

Sähköpostilaatikoiden tilantarve riippuu paljon siitä käytetäänkö laatikoita IMAP- vai POP-protokollalla. IMAP:ia käytettäessä viestit säilyvät palvelimella kun taas POP:ssa ne latautuvat automaattisesti omalle koneelle talteen, eivätkä jää kuormittamaan palvelintilaa. POP:iin on kylläkin määritettävissä lisäasetus esimerkiksi niin että viestit säilyvät palvelimella vaikkapa kuukauden, jolloin ne ovat luettavissa useammalta laitteelta. IMAP on hieman hankalampi tapaus, sillä monet eivät viitsi käyttää sitä oikealla tavalla. Myöskään IMAP:n tapauksessa ei ole järkevää säilyttää vanhoja viestejä palvelimella, sillä webhotellipalveluiden moninkertaisesti varmuuskopioitu ja peilattu palvelintila on aivan liian arvokasta siihen tarkoitukseen. Yleensä riittäisi että viestit arkistoi vaikkapa vuosittain omalle koneelle paikallisiin kansioihin, mutta valitettavan monelta tämä jää tekemättä. Loputon webhotellin tilan kasvattaminen voikin olla joillekin palveluntarjoajille rahastuskeino. Vastuuntuntoinen palveluntarjoaja esittää asiakkailleen vaihtoehdot, millä tavalla sähköpostejakin on järkevintä käyttää.

Tiivistettynä: Hanki webhotelli SSD-levytilalla. Lähde mieluummin liikkeelle hieman pienemmällä paketilla, käytä sähköposteja järkevästi ja seuraa levytilan käyttöastetta hallintapaneelin kautta silloin tällöin.

 

Sähköpostilaatikot


IMAP, POP, SPF, DKIM. Tutustu ennen käyttöä:)

Nykyään kutakuinkin kaikilla palveluntarjoajilla on valittavissa IMAP tai POP laatikot. Nykylaitteet kännyköitä ja tabletteja myöten tukevat näitä tekniikoita ja vähän huonommankin palveluntarjoajan viestit ovat yleensä luettavissa laitteella kuin laitteella.

Webhotellin valinnassa kannattaa huomioida monta laatikkoa se sisältää. On mahdollista että palveluntarjoaja voi kysyttäessä joustaa määrästä hieman.

Useimmiten hallintapaneelien kautta on mahdollista luoda rajattomasti sähköpostin edelleenohjauksia, mikä kannattaa ottaa valinnassa huomioon. Kannattaa siis luoda vain tarpeelliset osoitteet laatikoina ja muut vähempiarvoiset edelleenohjauksina, jotka on jopa myöhemmin helppo hylätä kokonaan. Esimerkiksi epämääräiselle nettisivustolle voi ilmoittaa edelleenohjausosoitteen. Jos siihen alkaa myöhemmin tulla roskapostia tai mainosviestejä niin se on helppo poistaa.

Palveluntarjoajan valinnassa kannattaa kiinnittää myös huomiota onko sähköpostipalvelimet klusteroitu (useampi palvelin käsittelee sähköpostiviestejä) ja että onko niissä roskapostisuodatus. Jos sähköpostiliikenne on keskitetty vain yhdelle palvelimelle niin on iso riski että viestejä katoaa bittiavaruuteen palvelimen kaatuessa!

Lienee sanomattakin selvää ettei tärkeitä sähköpostiosoitteita kannata julkaista nettisivuilla sellaisenaan vaan mainita niistä vain esimerkiksi "sähköpostit ovat muotoa etunimi piste sukunimi ät domain piste com". Kun osoitteet eivät päädy nettisivuilta hakkereiden boteille niin roskapostiongelmaa ei pääse koskaan edes syntymään. Toinen vaihtoehto on julkaistu sähköpostiosoite sivuilla kuvana. Sekään ei tosin ole ihan pomminvarma keino, sillä jotkin kehittyneimmät botit osaavat lukea kuvista myös tekstisisällön.

Sähköposteissa kannattaa ottaa heti alkuun käyttöön SPF (Sender Policy Framework) ja DKIM tekniikat. Ne identifioivat lähettäjän ja vähentävät merkittävästi huijausten mahdollisuutta. Moderneissa webhotelleissa nämä saattavat olla oletuksena valmiiksi määritettyinä.

 

Tietokannat


Välttämättömyys mm. WordPress-sivustoille ja muille julkaisujärjestelmille

MySQL on nykyisin ylivoimaisesti yleisin tietokanta. Sitä tukevat mm. WordPress, Joomla, Drupal, phpBB ja suurin piirtein kaikki vähänkään suuremmat julkaisujärjestelmät ja ohjelmistot. Mitään muuta emme suosittele valitsemaan ellei tarkoitus ole hankkia tietokantaa johonkin hyvin spesiaaliin tarkoitukseen, johon MySQL ei kenties sovellu.

Useimmiten tietokannan perustaminen onnistuu suoraan webhotellin hallintapaneelin kautta. Samoin tietokantakäyttäjän luominen ja oikeuksien määrittäminen käyttäjälle. Tämä onnistuu usein muutamalla klikkauksella.

Monet webhotellien hallintapaneelit kuten Cpanel ja Plesk, sisältävät kätevän phpMyAdmin tietokantojen hallintaohjelmiston, jolla onnistuvat monet tietokantojen hallintaan liittyvät toimenpiteet, kuten vaikkapa uusien tietokantataulujen luominen. phpMyAdmin on toki mahdollista ladata myös ohjelmiston valmistajan kotisivuilta ja asentaa se omaan palvelintilaan.

 

Varmuuskopiointi


Laadukkaassa webhotellissa, varsinkin yrityskäyttöön, on pakko olla kunnollinen varmuuskopiointi.

Vastuullisilla palveluntarjoajilla webhotellit ja palvelimet kopioidaan yleensä vähintään päivittäin ja viikoittain. Lähes aina varmuuskopiot otetaan öisin, jolloin siitä on mahdollisimman vähän haittaa palvelimien muulle toiminnalle. Kerralla olisi hyvä olla minimissään 2 varmuuskopiota.

Kannattaa myös ottaa omia varmuuskopioita ennen isompia päivityksiä. Jos sivuston päivityksessä menee jokin vikaan, se on helppo palauttaa omista varmuuskopiosta ilman että palveluntarjoaja tekee työn ja veloittaa siitä maksun. Useimmilla palveluntarjoajilla ja useimmissa hallintapaneeleissa on varmuuskopioiden ottamiseen helppoja valmiita toimintoja. Myös varmuuskopion palauttamisen osalta. Sinänsä ei ole kovinkaan iso homma kopioida tiedostoja FTP:llä ja tietokantaa esim. phpMyAdminin avulla.

 

DNS eli nimipalveluiden hallinta


Monesti yrityksen palvelut voivat olla pirstaloituna useampaan paikkaan. Sähköpostit voi olla vaikkapa Office 365 tai Gmailin kautta ja nettisivut esim. Wix:n tai Squarespacen kautta. Näiden palveluiden käyttöönotto omalla domainilla edellyttää muutoksia DNS-tietoihin.

Hyvillä palveluntarjoajilla DNS-muutokset tehdään ammattitaitoisesti webhotellipakettiin kuuluvana palveluna. Muutoksia on monesti mahdollista tehdä myös itse webhotellin hallintapaneelin kautta, tällöin kannattaa kuitenkin huomioida että DNS:ään liittyy perusominaisuutena tietyt viiveet, mm.:
• Aika jolloin DNS-tietueet tallentuvat palvelimelta DNS-klusteriin
• Aika jolloin DNS-välimuistit päivittyvät asiakkaiden koneelle tai välitys- tai kantapalvelimille
Tyypillisesti viiveet lasketaan joissakin tunneissa.
Itse muutoksia tehtäessä on myös tarkkaan huomioitava että mm. pisteet ovat oikeissa paikoissa eikä tietueissa ole kirjoitusvirheitä. Muutoin riskinä on että pahimmillaan koko domainosoite lakkaa toimimasta eikä sitä välttämättä saada heti uudelleen toimintaan viiveiden vuoksi.

 

Webhotellin domainosoitteen valinnasta


Useimmiten domain sisältyy webhotellipakettiin, toisin sanoen sen hinta lisätään kokonaishintaan webhotellin tilauksen yhteydessä.

Domainin nimi, verkko-osoite, kannattaa valita niin että se on mahdollisimman kuvaava ja sisältäisi mahdollisesti tärkeimmät avainsanat. Domainin nimi on hakukoneissa ylivoimaisesti tärkein asia, esim. hakusanalla "google" on jokseenkin varmaa että google.com tulee ensimmäisenä tuloksena.

Pääte kannattaa valita kohdemarkkinan mukaan. Jos sivusto on suomenkielinen ja asiakkaat pääosin Suomesta, niin tällöin kannattaa valita .fi pääte. Jos taas päämarkkina on vaikkapa EU-alue, niin tällöin kannattaa valita .eu pääte. .com ja .net käyvät hyvin myös Euroopan markkinoita ajatellen, mutta erityisesti maailmanlaajuisesti. Jos halutaan laajentua tiettyyn maahan niin tällöin kannattaa hankkia sen maan pääte. .info tai .org ovat hyviä vaihtoehtoja informatiivisille sivustoille ja organisaatioille.

 

Palveluntarjoajia


Yritystason vaatimuksin

Webbinen.net on toiminut markkinoilla jo vuosia ja webhotellivaihtoehtoja löytyy niin pienille kuin isommillekin yrityksille. Asiakkaita on jo tuhansia.

Valikoimasta löytyy palvelimia joko Cpanel- tai Plesk-hallintapaneelilla varustettuna. Plesk-palvelimet sijaitsevat suomalaisessa palvelinsalissa. Cpanel-palvelimet puolestaan Lontoossa. Palvelimien hallinta hoidetaan etänä Suomesta käsin.

Webbinen.net palvelimet sijaitsevat tarkoin valituissa huipputason datakeskuksissa, joissa on 24/7 tekninen ylläpito, varmennetut yhteydet usean operaattorin kautta sekä varmennettu virransyöttö. Palvelimet on myös mitoitettu niin että niissä on aina runsaasti vapaata kapasiteettia ruuhkahuippuja varten. Palvelimet toimivat siis jouhevasti aina.

 

Aiheet

 

» Mikä on webhotelli?

Lyhyesti webhotellin voi kuvata muutamalla sanalla. Se sisältää palvelintilaa kotisivuja varten, ...
 

» Webhotellien hallintapaneelit

Cpanel vai Plesk?
 

» Liikennöintimäärä

 

» Palvelintila

SSD sen olla pitää
 

» Sähköpostilaatikot

IMAP, POP, SPF, DKIM. Tutustu ennen käyttöä:)
 

» Tietokannat

Välttämättömyys mm. WordPress-sivustoille ja muille julkaisujärjestelmille
 

» Varmuuskopiointi

Laadukkaassa webhotellissa, varsinkin yrityskäyttöön, on pakko olla kunnollinen varmuuskopiointi....
 

» DNS eli nimipalveluiden hallinta

 

» Webhotellin domainosoitteen valinnasta

 

» Palveluntarjoajia

Yritystason vaatimuksin
Copyright © 2017 | Webbinen.net